PREMIÉROVA ŽELEZNIČNÁ KAMPAŇ ZA NAŠE PENIAZE

24. októbra 2014
in Category: Travel Blog - Slovensko
0 989835 43
PREMIÉROVA ŽELEZNIČNÁ KAMPAŇ ZA NAŠE PENIAZE

PREMIÉROVA ŽELEZNIČNÁ KAMPAŇ ZA NAŠE PENIAZE

Jedným z nových a nie veľmi šťastných návrhov SMER-u je zavedenie nulového cestovného vo vlakoch pre študentov a dôchodcov od novembra 2014. Cestovanie vlakom sa v pondelky, piatky a nedele stane nočnou morou, keďže už teraz nezvládnuté kapacity pohltia vysoký nárast študentov, ktorí prejdú z platenej autobusovej na bezplatnú železničnú osobnú prepravu. Tým, že návrh nemá žiadne sociálne a časové obmedzenie, podporuje víkendové cestovanie za festivalmi, diskotékami a cezpoľným študentom dochádzajúcim na internáty ušetrí peniaze na cigarety a alkohol.

Nezmysel, ktorý vznikol v spolupráci Roberta Fica s ministrom financií Petrom Kažimírom, ako väčšina improvizovaných úprav zákonov nevedie k ničomu dobrému. Osobná preprava nefunguje na komerčnom princípe, hoci od cestujúcich vyberá cestovné. Žiadny z rezortov, ktorý je v rukách štátu, neprosperuje a železničná doprava v Slovenskej republike je toho ukážkou.

Najväčším „zákazníkom“ je totiž štát, ktorý si na základe zmluvy o dopravných službách vo verejnom záujme u ZSSK objednáva prepravný výkon. Táto dotácia je na nemalú sumu, v roku 2013 to bolo takmer 200 miliónov eur. Pri pohľade na výročnú správu ZSSK za rok 2013 vidíme, že náklady v danom roku dosiahli úroveň 354 489 000 eur. Tržby z cestovného však boli len 112 544 000 eur, zvyšok príjmov tvorili dotácie (okrem spomenutej ešte 13 miliónov vo forme „ostatné dotácie“). Na každé euro tržieb ZSSK tak pripadá 3,15 eur nákladov ZSSK. Úplné a presné vyčíslenie strát v porovnaní s ekonomickou históriou železníc vypracoval Inštitút ekonomických a spoločenských analýz Iness vo svojom blogu.