PANDÉMIOU NAJPOSTIHNUTEJŠIE ODVETVIE CESTOVNÉHO RUCHU ZAČÍNA PADAŤ NA KOLENÁ

17. apríl 2020
in Category: Travel Blog - Slovensko, Travel news
0 98381 42
PANDÉMIOU NAJPOSTIHNUTEJŠIE ODVETVIE CESTOVNÉHO RUCHU ZAČÍNA PADAŤ NA KOLENÁ

PANDÉMIOU NAJPOSTIHNUTEJŠIE ODVETVIE CESTOVNÉHO RUCHU ZAČÍNA PADAŤ NA KOLENÁ

Klientov s otázkami k rezervácii svojej dovolenky a pracovníkov cestoviek čakajúcich na vyjadrenie vlády k pomoci na udržanie pracovných miest pribúda. Došlo aj na medzičlánky v podobe organizácií cestovného ruchu, ktorým sa od vzniku darilo neefektívne plytvať financiami z eurofondov a zo štátneho rozpočtu. Zlý scenár o ohrozených siedmich miliónoch pracovných miest v sektore cestovného ruchu Európy sa začal napĺňať.

Je to prirodzený priebeh krízovej situácie, kde si každá krajina prispôsobuje opatrenia pri vstupe a výstupe pre vlastných občanov a cudzincov. Uzatvára letiská pre civilné medzinárodné lety, upresňuje podmienky karantény po návrate zo zahraničia a dokonca kontroluje pohyb zdravých ľudí na svojom území. Nikto nevie, čo bude o mesiac, o pol roka, no jedno je isté.

Koronavírus úplne zmení náš život. Využívanie leteckej dopravy pre všetkých a v rozsahu posledných rokov vďaka lacným letenkám už nikdy nebude možné. S vírusom Covid-19 sa budeme musieť naučiť žiť a pre možné následky ochorenia sa v mnohých veciach prispôsobiť.

Obmedzenie nekontrolovaného voľného pohybu medzi krajinami je v tomto prípade nevyhnutné. Opaľovať sa v rúškach, dodržiavať rozostupy v reštauráciách alebo dezinfikovať sa na každom kroku v areáloch prímorských rezortov si určite nevie predstaviť nikto.

Len v Európskej únii pritom v nefinančnom podnikovom sektore 2,4 milióna podnikov zamestnávalo podľa odhadu 12,7 milióna osôb v odvetví cestovného ruchu. Na firmy zaoberajúce sa činnosťami súvisiacimi s cestovným ruchom pripadlo 9,2 % zamestnaných osôb v nefinančnom podnikovom sektore a 21,5 % zamestnaných osôb v sektore spriaznených služieb. Podiely odvetvia cestovného ruchu na celkovom obrate a pridanej hodnote v nákladoch výrobných činiteľov boli relatívne nižšie a na odvetvie cestovného ruchu pripadlo 3,8 % obratu a 5,7 % pridanej hodnoty v nefinančnom podnikovom sektore.

Charakter jednotlivých cestovných kancelárií sa vyfarbuje práve teraz. Každá iným spôsobom naťahuje klientov so stornovaním zaplatených zájazdov. Aj keď pracujú v režime home office, poväčšinou neodpovedajú na e-maily a nezavolajú späť v termíne, ktorý si sami stanovia. Klientov údajne posudzujú individuálne, avšak stále čakajú na vyjadrenie vlády k odškodneniu. Väčšina z nich naťahuje čas a snaží sa vytiahnuť od klientov doplatky do poslednej možnej chvíle. Travel Channel Slovakia už vyše týždňa testuje komunikáciu pri konkrétnych prípadoch a objednaných dovolenkách. Ako najneserióznejšie cestovné kancelárie, kde na telefónnych linkách nevie pravá ruka, čo robí tá ľavá, sú paradoxne tie najväčšie. Porušujú reálne vyčíslenie stornopolpatkov na úkor podkladov vo vlastných zmluvách a dokonca ich nejednotne menia. Nepekným spôsobom odbíjajú nielen klientov, ale aj predajcov z cestovných agentúr. Jedna z nich dokonca neumožňuje použitie voucheru na rok 2021 a snaží sa tlačiť na ľudí na absolvovanie dovolenky v tejto letnej sezóne. Sú ale aj také, ktoré problémy nerobia, veď je úplne jasné, že najbližších päť mesiacov pláže Stredomoria praskať vo švíkoch nebudú.

Čaká sa na vakcínu, ktorej ukončenie vývoja je v nedohľadne. Nikto nevie, či po jej podaní bude možné nakaziť sa znovu, aj keď sa to v prípade zmutovanej verzie už potvrdilo. „Nie som vedec a nevidím do psychiky ľudí – nemyslím si však, že ľudia by zrazu vyšli z karantény a ponáhľali sa cestovať, objednávať letenky, keď odlety nie sú isté.“ Ďalšia vec sú fakty ako centrálna štatistika infikovaných. Kým potvrdenie prvého milióna nakazených ľudí na planéte trvalo viac ako 4 mesiace, druhý milión pribudol za 13 dní.

Pre Slovensko sú celkovo doteraz schválené fiškálne stimuly a podporné opatrenia ako pomoc od EÚ vo výške 1,5 % HDP. Doteraz nie je známe, akým spôsobom budú finančné prostriedky prerozdeľované v jednotlivých odvetviach a samosprávnych krajoch. Táto neverejná hra však už vopred diskriminuje živnostníkov, ktorí zostali úplne bez príjmu a najmenšie podniky. Každému sa určite neujde, no Nemecko si paradoxne odkleplo neobmedzenú pomoc. Fiktívne peniaze, ktoré už v dnešnej dobe netreba ani tlačiť, však Slovensko bude musieť vrátiť z našich ďalších daní a poplatkov.

Asociácia hotelov a reštaurácií Slovenska spolu so Zväzom cestovného ruchu Slovenskej republiky na dnešnú tlačovú konferenciu k situácii s pandémiou neprizvala médiá zamerané na cestovný ruch a nevysiela online výstup na žiadnom facebookovom profile. Na toto správanie sme ale od „štátu v štáte“ zvyknutí, a preto hodnoty, ktoré vytvárame, končia väčšinou pri zahraničných objednávkach.

Je teda pravdepodobne najlepšie nespoliehať sa na pomoc od štátu, zariadiť si vlastný krízový plán a hlavne nedoplácať štvorciferné sumy za dovolenky, ktoré nebudete môcť už tento rok s istotou absolvovať.

Juraj Trstenský