Určite to poznáte. Sú situácie, ktorým by ste sa najradšej vyhli, ale nie vždy sa to dá. Teraz vám poradíme, čo robiť a na čo všetko máte právo, ak sa pri cestovaní leteckou dopravou stretnete s rôznymi problémami. Tak napríklad zrušenie letu. Vo všeobecnosti platí, že ak vám zrušia let, máte nárok na finančnú kompenzáciu. To neplatí iba v prípade, ak vás letecká spoločnosť informovala o zrušení letu 14 dní pred jeho uskutočnením, ďalej keď bude čas odletu zmenený na čas blízky tomu pôvodnému alebo keď aerolínie dokážu, že za zrušenie letu môžu mimoriadne okolnosti, ktoré ho zapríčinili.
Čo však robiť v prípade dlhého meškania lietadla? Ak lietadlo mešká 2 a viac hodín, cestujúcim sa poskytne jedlo a občerstvenie, dva bezplatné telefonáty, faxové správy alebo emaily. Ak sa čas odletu presunie o deň neskôr po pôvodne oznámenom čase odletu, cestujúcim sa poskytne hotelové ubytovanie a preprava na miesto ubytovania a z tohto miesta späť na letisko.
V prípade, že mešká dlhšie ako 5 hodín, môžete požiadať o vrátenie peňazí za letenku v prípade, že sa rozhodnete neodletieť. Osoby so zníženou pohyblivosťou a zdravotne postihnutí sú chránení pred diskrimináciou a od 26. júla 2008 je im na všetkých letiskách Európskej únie (za určitých podmienok) poskytnutá náležitá pomoc. Jedným z ďalších práv cestujúcich je aj to, že musia v dostatočnom predstihu dostať informácie o tom, ktoré aerolínie prevádzkujú ich let. Činnosť aerolínií, ktoré boli vyhodnotené ako nebezpečné, je v Európskej únii zakázaná alebo obmedzená.
Čo sa týka zodpovednosti aeroliniek, môžu ju niesť za škody spôsobené meškaním (do výšky +/- 4800 eur), za poškodenie a stratu batožiny (do výšky +/- 1200 eur) a za zranenie alebo smrť pri nehode. Zodpovednosti sa vyhnú iba v prípade, že prijali všetky rozumné opatrenia, aby predišli vzniku škôd alebo prijatie takýchto opatrení nebolo možné. Ak letíte na takzvané organizované dovolenky, poskytovatelia verejných služieb musia v súlade so zmluvnými záväzkami poskytovať presné informácie o rezervovaných dovolenkách a chrániť cestujúcich v prípade platobnej neschopnosti organizátora.