„Ohláste sa svetu inteligentným spôsobom. Nestačí vyzerať dobre, musíte byť dobrí.“ Týmito slovami prejavil podporu slovenskému cestovnému ruchu generálny tajomník UNWTO Talab Rifai, ktorý sa 29. 10. 2014 v Bratislave stretol s predstaviteľmi Zväzu cestovného ruchu SR. Po rokovaniach o rozvoji turizmu na Slovensku pristúpili hlavní aktéri stretnutia Taleb Rifai a prezident ZCR SR Marek Harbuľák k slávnostnému podpisu Globálneho etického kódexu cestovného ruchu.
Slovensko doteraz nevyužilo výhodu strategickej polohy v blízkosti turisticky atraktívnych miest, akými sú Viedeň a Budapešť. Za posledné roky prešlo viacerými zmenami a zaostáva v modernom systéme propagácie a využívaní najmodernejších metód elektronického marketingu. Technológie tento biznis zmenili a treba zobrať ako fakt to, že každý tretí turista si zabezpečuje individuálne všetko sám cez internet bez použitia služieb cestovnej kancelárie. Cez mobil si kúpi letenku, cez aplikáciu si zarezervuje hotel a vyberie si reštauráciu podľa odporúčania iných cestovateľov. Všetky turisticky atraktívne miesta potrebujú kvalitný manažérsky plán. Slovensko už pár desaťročí v turizme improvizuje namiesto toho, aby odpozorovalo kvalitný systém a úroveň propagácie v okolitých krajinách. Otázne je ale aj to, kedy dokážeme zosúladiť informácie na internete s naozaj dobre fungujúcimi službami subjektov v oblasti cestovného ruchu.
„Slovensko má podľa mňa veľmi svieži imidž. Začínate s čistým štítom a môžete robiť všetko to, čo len budete chcieť. Nemáte žiadny negatívny imidž a to je veľmi dôležité. Ste v procese budovania tvorby mena a musíte zistiť, čo vás charakterizuje. Musíte to ale zistiť vy sami. Nikto vám to nepovie. vy musíte vedieť, v čom ste výnimoční. Máte množstvo atraktívnych unikátností, treba to len vedieť predať. Mňa teší, že idete cestou tvorby jednotnej značky krajiny,“ povedal šéf svetovej organizácie cestovného ruchu Taleb Rifai.
UNWTO pomohlo pri tvorbe značky veľkým turisticky vyhľadávaným destináciám, ako sú India či Španielsko. Ďalšou z krajín by malo byť Slovensko.
„Kultúrne a historické dedičstvo, ale aj príroda, to sú základné atribúty, ktoré tvoria základ ponuky v cestovnom ruchu na Slovensku. Cestovný ruch na Slovensku vytvára pracovné príležitosti a iniciuje rozvoj v turistických regiónoch. Minimalizovanie negatívnych vplyvov cestovného ruchu a prínosy pre miestnych obyvateľov sú spoločným záujmom subjektov podnikajúcich v cestovnom ruchu a združených v ZCR SR. Toto sú hlavné dôvody, pre ktoré sa pripájame k plneniu spoločných cieľov definovaných v iniciatíve UNWTO,“ povedal Marek Harbuľák, prezident ZCR SR.
Zväz cestovného ruchu SR sa zaviazal dodržiavať a plniť poslanie Globálneho etického kódexu cestovného ruchu
Globálny etický kódex cestovného ruchu je súbor základných princípov, ktorými sa stanovuje referenčný rámec pre zodpovedný a udržateľný rozvoj svetového cestovného ruchu a má prispieť na jednej strane k minimalizovaniu negatívnych vplyvov cestovného ruchu na životné prostredie a kultúrne dedičstvo a na strane druhej maximalizovať prínosy pre miestnych obyvateľov turistických destinácií.
Svetová organizácia cestovného ruchu (UNWTO) je agentúrou OSN, ktorá je zodpovedná za prezentáciu zodpovedného, udržateľného, univerzálneho a prístupného cestovného ruchu. UNWTO ako vedúca medzinárodná organizácia v oblasti turizmu propaguje cestovný ruch ako nástroj hospodárskeho rastu, rozvoja a udržateľnosti životného prostredia a ponúka vedenie a podporu odvetviu cestovného ruchu v oblasti presadzovania know-how a politík cestovného ruchu po celom svete. Členskú základňu UNWTO tvorí 156 štátov, 6 teritórií a vyše 400 pridružených členov reprezentujúcich súkromný sektor, vzdelávacie inštitúcie a združenia cestovného ruchu. UNWTO svojím unikátnym postavením spája záujmy vlád a sektora cestovného ruchu.